3. jasusch borito

Vlastnými cestami

Recenzia monografie Zsófie Kiss-Szemán: Anton Jasusch – Pútnici nebies

Výpravná monografia Zsófie Kiss-Szemán, ktorá vyšla v roku 2017 v slovenskom jazyku, podáva zhrnutie životného diela umelca, ktoré sa zrodilo v Rakúsko-Uhorskej monarchii a rozvinulo sa v Československu. Touto publikáciou o košickom maliarovi Antonovi Jasuschovi (v maďarskom jazyku: Jaszusch Antal) autorka spláca dlh voči stredoeurópskym dejinám umenia. Kniha súvisí s Jasuschovou-výstavou v Galérii mesta Bratislavy v roku 2007, ktorá bola krátko potom, ešte v tom istom roku, prezentovaná aj vo Východoslovenskej galérii v Košiciach.

Prvá, a do vydania knihy Zsófie Kiss-Szemán, jediná Jasuschova-monografia bola z pera Tomáša Štraussa, a vyšla v roku 1966. V porovnaní s touto je Štraussova kniha osobnejšia, keďže Jasuscha ešte poznal a aj na knihe pracoval spolu s ním. Z tohto dôvodu autor nevykonal dôkladný výskum prameňov, namiesto toho sa opieral o umelcovo rozprávanie. Pri absencii dostatočnej kritiky zdrojov sa tak do textu dostali aj vtedy rozšírené mýty, ktoré Jasusch s radosťou živil. V porovnaní s tým stavia Zs. Kiss-Szemán svoju monografiu výlučne na archívnom výskume a odbornej literatúre, a tak kniha prezentuje umelca s dostatočným odstupom.

Členenie knihy

Monografia pozostáva zo štyroch hlavných kapitol. Prvou kapitolou je úvod, v ktorom autorka rozoberá charakteristiky košickej moderny resp. Jasuschovo postavenie v nej. Okrem toho predstavuje historický kontext doby a jej vplyv na dielo A. Jasuscha.

V druhej kapitole, ktorá je rozdelená na ďalšie podkapitoly, sa môžeme bližšie zoznámiť s Jasuschovou tvorbou. Zs. Kiss-Szemán nerozoberá jeho životné dielo v chronologickom poradí, ale podľa tém, pretože sa k väčšine tém vracal v každom tvorivom období. Tretia kapitola sumarizuje život košického umelca. Autorka k tomu využila dokumenty a fotografie nájdené v archívoch, prezentuje ich aj v monografii. Za osobitnú zmienku stojí najmä strojopisný jednostránkový životopis napísaný a podpísaný samotným Jasuschom. Je cenným zdrojovým dokumentom, ktorý dokladá, ako vtedy osemdesiatročný umelec nazeral na svoju celoživotnú púť.

Komplexnosť monografie zvyšuje aj časť pozostávajúca z novinových článkov o Jasuschovej tvorbe  publikovaných v rokoch 1909 – 1925, zostavená Zs. Kiss-Szemán, ktorá sa tiež nachádza v tejto kapitole. Pre čitateľa je obzvlášť zaujímavá, pretože články poskytujú možnosť nahliadnuť do, často vášnivej, diskusie o maliarových dielach. Kapitolu uzatvára Jasuschovo literárne dielo: Komédia ducha, dráma v troch dejstvách.

Maliar vo víre dejín

Jedným z hlavných významov zväzku je, že autorka skúma umelcovu tvorbu v rámci slovenských, maďarských aj stredoeurópskych dejín umenia. Poukazuje na absenciu diela Antona Jasuscha v maďarskom výtvarnom kánone a jeho neskoré zaradenie do slovenského kánonu. To všetko je čitateľovi predkladané v nadväznosti na historické a spoločenské zmeny, ktoré Jasusch prežil.

fortepan 115793
Dóm svätej Alžbety v Košiciach, 1906 (Fortepan/György Szemán)

V knihe sa oboznámime s osobitým charakterom moderného umenia v Košiciach, vďaka čomu lepšie pochopíme aj dielo a život Antona Jasuscha. Medzi najdôležitejšie charakteristiky tohto prostredia patrila sociálna otvorenosť, multinacionalita a mestská kultúra.

Po roku 1920 boli Košice považované za jednu z periférií maďarského umeleckého života. Ako na to poukázal aj estét Péter György, jednou z výhod takýchto periférií bolo, že na jednej strane boli blízko k Maďarsku, na strane druhej sa tunajší mohli umelci pripojiť k umeleckým hnutiam vzniknutým v nástupníckych štátoch. V Košiciach v 20. rokoch 20. storočia, kedy sa Jasuschovo dielo najviac rozvíjalo, vznikli priaznivé podmienky pre vzostup moderny a avantgardy, špecifické tvorivé prostredie mesta poskytovalo dobrú živnú pôdu pre nové umelecké smery a hnutia.

Okrem osobitostí košickej moderny formovali Jasuschovo umelecké vyjadrenie aj výdobytky doby a rýchle zmeny v každodennom živote ľudí. Modernizácia, urbanizácia, rozvoj priemyslu a infraštruktúry, elektrifikácia, ako aj výstavba ciest a železníc výrazne ovplyvnili spôsob života a myslenie ľudí. Vo svetle toho nie je náhodou, že najtypickejšími témami košickej moderny sa stali výjavy z každodenného života mestského človeka, pričom sa v nich objavili aj symboly priemyselného rozvoja a výstavby (mosty, továrne atď.). Novinkou boli aj témy súvisiace so športom, keďže aj medzi umelcami sa našli nadšení športoví fanúšikovia (napr. Jasusch mal rád najmä futbal).

Košice, 1939 (Fortepan/Balázs Boda)

Aj vyššie uvádzané príklady dokazujú, ako môže zo zmien, ktoré sa udiali v spoločnosti a ktoré sa prejavujú v novom spôsobe myslenia ľudí, vzniknúť téma. V Košiciach to napr. viedlo k tomu, že s jednotlivými motívmi sa zaobchádzalo bez tabu a umelci začali zobrazovať fenomény, ktoré boli dovtedy ignorované: estetika škaredosti a podivnosti získavala čoraz väčší priestor a dôraz sa presunul na umelcovo osobné svedectvo, ako aj na obraz pretvorený jeho osobným videním.

Vychádzajúc z takéhoto prostredia vytvoril Jasusch špecifický charakter svojho umenia. Rovnako ako jeho košickí súčasníci aj on bol ovplyvnený mníchovskými a parížskymi postimpresionistickými prejavmi (okrem iných Paul Gauguin či francúzsky naturalizmus), a hoci v jeho dielach nájdeme množstvo prvkov typických pre modernu, avantgardu, expresionizmus, futurizmus či secesiu, predsa len nenašiel vzor hodný nasledovania. Na začiatku svojej kariéry, v rokoch 1905 – 1907, sa začal začleňovať do maďarskej umeleckej scény, mal dokonca aj prvé úspechy, ale niektorým maďarským kritikom sa jeho diela zdali príliš radikálne a neotrelé.

Zs. Kiss-Szemán sa zámerne vyhýba vymenovaniu umelcov, ktorých možno paralelne prirovnávať k Jasuschovmu dielu, niekoľko inšpiračných zdrojov však predsa len vyzdvihuje. Zmienkou o nich poukazuje na to, že vývoj Jasuschovej tvorby napriek všetkým jej osobitostiam neprebiehal izolovane. Z maďarských umelcov spomína ako jeden z najvýznamnejších vplyvov Józsefa Rippl-Rónaiho a Lászlóa/Ladislava Mednyánszkeho. Zvlášť posledne menovaný mal veľký vplyv na Jasuschovu krajinomaľbu. Význam Rippl-Rónaiho zas spočíval v tom, že na začiatku svojej kariéry upriamil košický umelec pozornosť na vtedajšie parížske umelecké smery. Jasusch si vtedy všimol Paula Cezanna, ktorý mal v Paríži posmrtnú výstavu v roku 1907, teda v rovnakom čase keď mesto košický umelec navštívil. Vplyv francúzskeho majstra možno v Jasuschových dielach objaviť v kompozičných schémach a v prítomnosti sivastého-modrastého koloritu.

Jasusch sa v roku 1908 definitívne vrátil do Košíc, ale onedlho, po vypuknutí prvej svetovej vojny, narukoval do armády, a tak na dlhé roky vypadol z umeleckého života Košíc. Po návrate z vojnového zajatia sa vrhol do práce, akoby chcel dobehnúť stratené roky. Nahromadené skúsenosti, pocity a myšlienky mali plodný vplyv na jeho tvorbu. V týchto rokoch sa rozvinul jeho novátorský prístup a vizuálny svet, a to znamenalo začiatok najkreatívnejšieho a najvýraznejšieho obdobia jeho tvorby, ktoré sa časovo zhodovalo so zrodom Jasuschových symbolistických obrazových cyklov.

Jeden z týchto obrazových cyklov možno dať do súvisu napr. s jeho divadelnou drámou Komédia ducha, ktorá bola inšpirovaná Tragédiou človeka od Imre Madácha. Cyklus desiatich obrovských plátien začal maľovať v roku 1922 a jeho ústrednou témou bolo hľadanie úlohy človeka a jeho miesta vo svete. Úspechom Zs. Kiss-Szemán bolo objavenie donedávna nezvestného rukopisu drámy a s jeho pomocou sa jej podarilo identifikovať aj jednotlivé diela obrazového cyklu. Keďže aj rukopis je začlenený do monografie, môže sa čitateľ na vlastné oči presvedčiť o Jasuschovej všestrannosti.

Zvýšené pracovné tempo povojnových rokov prinieslo svoje ovocie, lebo v roku 1924 sa Jasusch mohol prezentovať niekoľkými samostatnými výstavami, teraz už v Československu. Najprv v Košiciach, a potom, zámerne mimo obvyklého prostredia, aj v Bratislave. Výstavy boli prezentáciou jeho dovtedajšej tvorby a predstavili výber z nej. Reakcie však boli veľmi protichodné. Pozitívne hodnotenie sa mu dostalo najmä od košickej verejnosti, keďže, ako už bolo spomenuté, moderné a avantgardné umenie už v tomto prostredí nebolo neznáme. O Jasuschovi sa v miestnych novinách hovorilo ako o umelcovi, ktorý nastavil zrkadlo človeka oslobodeného od idealizácie, v povojnovej dobe. Mieru úspechu jasne ukazuje skutočnosť, že aj sám Ignotus, ktorého príspevky boli pravidelne publikované v Kassai Napló (Košický denník) s uznaním písal o košickej výstave.

Naproti tomu bratislavské publikum reagovalo na Jasuschove diela s rozhorčením a nepochopením a okolo výstavy vznikla živá debata, ktorá sa okrem moralizujúcej témy diel točila aj okolo Jasuschovej maďarskej národnosti a germánskych koreňov. Na základe toho bola kultúra, ktorú reprezentoval, prezentovaná ako cudzia slovenskej kultúre. Vášnivý diskurz sa točil aj okolo zobrazenia vzťahu muž – žena. Vyostrenie diskurzu viedlo aj k tomu, že Jasuschovu drámu napokon Slovenské národné divadlo predsa len neuviedlo. Medzi množstvom negatívnych názorov na bratislavskú výstavu sa však našla aj jedna-dve pozitívne, medzi nimi aj kritika Ödöna /Edmunda Gwerka, ktorého obrazy z rokov 1924 – 1925 jasne ukazujú vplyv Antona Jasuscha.

Hoci sa kapitola sumarizujúca odborný diskurz o Jasuschovom diele nachádza netradične v strede knihy, treba osobitne zdôrazniť, že autorka do nej zahrnula rovnako reakcie dobovej slovenskej ako aj maďarskej tlače. Čitateľ tak môže vidieť špecifické postavenie a dvojaké vnímanie maďarských umelcov, ktorí sa po prvej svetovej vojne stali občanmi nástupníckych štátov ako menšina, ako nikam nepatriaca menšina. Jasuschova tvorba tým utrpela tak, že v dôsledku reakcií na bratislavskú výstavu bol zaradený medzi umelcov regionálneho významu a do slovenského umeleckohistorického kánonu bol zaradený až v období rokov 1990. Súbežne s týmto pre neho ani maďarské dejiny umenia nenašli iné miesto než v kategórii cezhraničného umenia.

Napriek tomu všetkému možno A. Jasuscha nepopierateľne považovať za kľúčovú postavu košickej moderny, na čo monografia Zsófie Kiss-Szemán mnohostranne poukazuje a dokladá. Hoci nemá jednoznačných priamych nasledovníkov, jedinečný charakter jeho umenia so svojou osobitou cestou môže byť zdrojom inšpirácie dodnes.

Zsófia Kiss-Szemán: Anton Jasusch – Pútnici nebies, Bratislava, Galéria mesta Bratislavy, 2017, (publikácia v slovenskom jazyku)

Muzeologička zbierky po roku 1800 Múzea krásnych umení v Budapešti. Medzi jej oblasti výskumu patrí pozostalosť grófa Dionýza Andrássyho, ktorú daroval Múzeu krásnych umení a diela slovanských autorov, ktoré sa nachádzajú v zbierke. Okrem toho sa venuje aj prekladu literárnych diel zo slovenčiny do maďarčiny.